Amsterdan AT5 – Weet je stad

Schermafbeelding 2013-11-16 om 09.20.44Het gaat niet goed met de lokale Amsterdamse zender AT5, dus moet er een flinke campagne tegenaan om het imago wat op te vijzelen. Overal in de stad hangen kleurige posters met daarop de merkwaardige slogan: ‘Weet je stad’.

Hè? Vreemd Nederlands is dat. Is dat newspeak? Straattaal? Praten onze jongeren zo? Is dat een verandering van de taal die nog niet tot mijn  dorp was doorgedrongen?
Een tijd geleden werd verkondigd dat allochtone jongen het  lidwoord ‘het’ niet meer zouden gebruiken en het allemaal hebben over ‘de meisje’. In de praktijk bleek dat trouwens reuze mee te vallen.  Wil AT5 de nieuwkomers paaien en ze toespreken in hun onvolmaakte taal? Lijkt mij geen goed uitgangspunt.

Schermafbeelding 2013-11-14 om 14.29.26Opvallend is dat de actie begint met een keurig gevormde zin: ‘Weet dat elke Amsterdammer het altijd beter weet’. Een waarheid als een koe, in prachtig Nederlands opgeschreven. Houden zo.

Een andere AT5 poster luidt: ”Weet dat BOLO steeds meer SOHO wordt. Weet je stad.”  Dat is weer even puzzelen. Ras-Amsterdammers zouden moeten weten dat met BOLO Bos & Lommer wordt bedoeld een wijk in Amsterdam-West die, zoals de New-Yorkse wijk SOHO, steeds hipper en aantrekkelijker wordt.

‘Weet je stad’ is dus zoiets als: Ken je stad, weet wat er aan de hand is, maar dan geformuleerd in drie woorden.  Het is even wennen. Maar wie weet zeggen we het over een paar jaar allemaal zo: Weet je stad, weet je man, weet je vrouw, weet je …

Marc van Oostendorp schreef over de slogan van AT5 een aardig taalkundig stukje op de blog neder-L: http://nederl.blogspot.nl/2013/11/weet-je-stad.html

Zie ook: De meisje. Verdwijnt het lidwoord ‘het’?  http://wp.me/p1MauM-8U

Over Wllm Kalb

schrijver, lezer, docent - focus: taal, geschiedenis, fotografie, Duits(land), muziek en films uit de jaren '20 - '50
Dit bericht werd geplaatst in media, taal en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Amsterdan AT5 – Weet je stad

  1. ollieherman zegt:

    Het aardige van de actie is dat er dus wel heel veel mensen over praten en schrijven. Het lijkt me dat de actie van AT5 in publicitair opzicht dan geslaagd mag worden genoemd.

    Like

  2. Weet je Wilco, ik versta de slogan ook als het begin van een gesprek. Dat maakt de slogan óók zo mooi.

    Like

Plaats een reactie